Hyvinvointia ravinnosta
Hyvinvointia ravinnosta
Raudanpuutteen monet vaikutukset

Raudanpuute puhuttaa. Me naiset varsinkin, kuukautisvuodon takia, saatamme kärsiä tietämättä raudanpuutteesta.
Vaaravyöhykkeessä saattavat olla myös kasvuikäiset nuoret miehet ja urheilijat. Rautatasojen heikkeneminen voi alkaa pikkuhiljaa, ja näin keho sopeutuu vallitsevaan olotilaan. Raudanpuutteen huomaa esimerkiksi kevyiden portaiden nousun aiheuttamasta hengästymisestä tai siitä, ettei vaan ole energiaa päivän askareisiin.
Rautavarastojen ehtyminen alkaa elimistöstä jo paljon aikaisemmin, ennen kuin hemoglobiinitasot alkavat laskea. Siksi raudan määrää elimistössä on aina hyvä mittauttaa erilaisilla raudan aineenvaihduntaan liittyvillä verikokeilla.

Raudanpuute aiheuttaa lukuisia ongelmia ympäri kehoa, kuten mm. solujen energia-aineenvaihdunnassa, DNA:n synteesissä ja hapenkuljetuselimistössä.
Rauta on tärkeä hivenaine myös aivojen hermovälittäjäaineille, kuten dopamiinille tai serotoniinille. Hermovälittäjäaineet vaikuttavat
vahvasti mieleemme sekä kognitiivisiin kykyihin.

Yksi, myös merkittävä tekijä rautavarastojen heikkenemiselle on ns. hapoton maha. Tämä tarkoittaa tilaa, jossa mahahapon tuotanto on heikentynyt esimerkiksi stressin takia. Myös happosalpaajien jatkuva käyttö estää mahahapon tuotannon. Kun tämä tärkeä suolahappokylpy puuttuu, ruoan proteiinit eivät pilkkoudu täydellisesti, eikä proteiineista saada ” irrotettua” tärkeitä mineraaleja, kuten rautaa.

Hoitamaton keliakia tai Crohnin tauti voivat aiheuttaa erilaisia ruoka-ainereagointeja, mikäli pohjukkais- ja ohutsuolen pinnoilla on vaurioitumista. Tulehtunut suolinukka heikentää raudan imeytymistä.

Kilpirauhanenkin tarvitsee rautaa toimiakseen optimaalisesti. Kilpirauhashormonien tuotantoon tarvitaan rautaa. Rautavarastojen heikkeneminen lisää todennäköisyyttä kilpirauhasen vajaatoiminnalle.

Kuten huomaamme, raudan puute vaikuttaa ympäri elimistöä laajasti. Tässä oli vain muutama esimerkki, kuina tärkeä hivenaine rauta on. Raudanpuute tulee aina selvittää juurisyitä myöten.

Ei ole ollenkaan se ja sama, mitä ja miten syömme. Ruoan optimaalinen sulattaminen ja imeyttäminen on asia, johon tulee kiinnittää myös erityistä huomioita.
Tässä muutama vinkki:

– pidä stressi aisoissa. Jo pienikin stressi ja kiireessä syöminen aiheuttaa mahahapon tuotannon heikkenemistä
– rauhoita siis syöminen. Pureskele ruoka rauhassa
– tue suolistoa hellivällä ja hyvin sulavalla ruoalla, jos suolistossa oireilua
– syö rautaa sisältävien ruokien kanssa C-vitamiinipitoista ruokaa, kuten puolukkasurvosta tai jälkiruokana hedelmäsalaattia tai marjakimaraa. Vältä maitotaloustuotteita sekä kahvin nauttimista rautapitoisella aterialla.
– juo vettä pitkin päivää aina aterioiden välillä

Rautaa sisältäviä ruokia ovat mm. punainen liha, kala, kana, palkokasvit, täysjyväviljat, kasviksista mm. pinaatti, nokkonen, tomaatti ja monet siemenet ja pähkinät.

Huomaathan, että liiallinen rauta on elimistölle hyvin haitallista. Liiallinen rauta toimii kehossa tulehdusta lisäävänä tekijänä. Mittauta rautatasosi ehdottomasti AINA verikokein terveydenhuollon ammattilaisen kanssa ennen rautalisän ottamista.

Me ammattitaitoiset FLT Ravintovalmentajat osaamme auttaa sinua eteenpäin kohti energisempää elämää!

www.ravintovalmentajat.fi
Hyvinvointia ravinnosta
Hyvinvointia ravinnosta
Siitepölyoireiden pohtiminen talvipakkasten keskellä voi tuntua kaukaiselta, mutta nyt on oikea hetki aloittaa valmistautuminen luonnonmukaisin konstein.
Asiakascasen lähtötilanteessa koivun siitepölyn vasta-ainemääritys oli korkein mahdollinen. Oireet ovat sitä ilmeisemmät mitä suurempi on vasta-ainepitoisuus. Antihistamiinit eivät poistaneet oireita ja niistä aiheutuva väsymys oli poikkeuksellisen voimakas tällä asiakkaalla. Siitepölyoireiden taustalta löytyi myös ruoka-aineallergioita. Karsimalla allergeenit ruokavaliosta, hoitamalla suolistoa sekä varautumalla siitepölyoireisiin luonnollisin keinoin on päästy hyviin tuloksiin. Vuosina, jolloin koivun siitepölyä on ollut erityisen runsaasti, oireet ovat pysyneet siedettävinä. Viime kevät oli lähes oireeton.
Kirjoitin aiheesta FLT Ravintovalmentajien sivustolle. ⬇️
Hyvinvointia ravinnosta
Hyvinvointia ravinnosta
Lauantaille 6.3.2021 aikoja Brain Relief® -hoitoihin tai ravintovalmennuksiin Osteofysio Laapas Oy tiloissa Ainonkadulla.
Varaa aikasi https://www.tiinahulkkonen.fi
Hyvinvointia ravinnosta
Hyvinvointia ravinnosta
Nyt kuulostaa hyvinvointitrendit tosi tolkuilta, …
1. TREENAA OMASSA KODISSA JA ONLINE
Oma suosikkini on qigong. Yllättävän vaikuttavaa, eikä tarvitse hikoilla olohuoneen matolle.
2. OTA DETOX-KUURI DIGISTÄ
Kuinka helposti sitä tuleekaan tartuttua laitteisiin ja kuinka salakavalasti tunteet tarttuvat some feedistä ja viesteistä. Valitse tietoisesti mitä seuraat.
3. AUTA TOISIA
Kiitollinen, että saan auttaa toisia työssäni.
4. SYÖ NIIN KUIN KEHOSI TOIVOO
Kun etätyöt ovat lisääntyneet entisestään viimeisen vuoden aikana, koen että oman kehon kuuntelu ja erityisesti sen mukaan TOIMIMINEN on helpottunut.
5. KOKKAA SUOLISTOLLESI
Suolisto ❤️ Oman kokemukseni mukaan ravinnon merkitystä ei voi korvata, kiertää, eikä kaartaa millään.
6. TEE IHONHOIDOSTA HEMMOTTELUHETKI
Hemmottelua ei voi olla koskaan liikaa.
7. KARSI PURKKIMERTA
Raaka-ainelista kannattaa lukea niin kosmetiikkaostoksilla, ruokakaupassa, vaatekaupassa kuin siivoustuotteiden valinnassa. Tiesitkö, että voit siivota kotisi tahrattoman puhtaaksi pelkällä vedellä? Tiina Hulkkonen – ENJO Suomi
8. KARAISTU KYLMÄSSÄ
…paitsi tää ei ole minun juttu 🥶
Hyvinvointia ravinnosta
Hyvinvointia ravinnosta
Meidän joulupuuro tarjoiltiin tapaninpäivänä metsässä. 🌲❄️🌲❄️🌲❄️

Maidottoman ja gluteenittoman riisipuuron resepti: https://foodin.fi/blogi-vegaaninen-riisipuuro/
Hyvinvointia ravinnosta
Hyvinvointia ravinnosta
Tässä suosikkireseptini kvinoa-tabouleh talvisena versiona ❄️🎄

Kvinoan keittäminen:
Huuhtele 2½ dl kvinoaa siivilässä kylmällä vedellä
Mittaa 5 dl vettä kattilaan
Keitä miedolla teholla 10-15 min, kunnes vesi haihtuu

Marinadi:
¾ dl kylmäpuristettua luomu oliiviöljyä
3 rkl sitruunamehua
suolaa
mustapippuria

Yrtit:
Silputtua persiljaa ja basilikaa

Sekoita edellä mainitut
Anna maustua ja kylmentyä jääkaapissa

Bataatit:
Kuori ja pilko bataatit uunivuokaan tai pellille
Kylmäpuristettua luomu avokadoöljyä
Ceylonin kanelia
Paprikajauhetta
Paista 200˚ noin 45 minuuttia

Tarjoilu:
Pilko kurkkua ja tomaattia
Sekoita maustetun kvinoan joukkoon tarjoilukulhoon
Lisää pinnalle bataatit
Koristele granaattiomenansiemenillä tai kuivatuilla karpaloilla
🥒🍅🍠

Hyvinvointia joulunaikaan ✨✨✨